****** منتدى البوها ******
مرحبا بك عزيزي الزائر
لقد زاد المنتدي إشراقا ونورا بزيارتك للمنتدي
نتمني أن تكون واحدا منا وتضيف لك بصمه في المنتدي ونري منك كل ما هو جميل وتمتعنا بكل ما هو لديك من مساهمات وردود - شكرا لمرورك الكريم
شكرا لزيارتك إلينا

اعمدة الحب السبعه

اذهب الى الأسفل

اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف المحمدى حامد في الأربعاء 15 سبتمبر 2010, 12:09

اعمدة الحب السبعه

الإخـــلاص
ليس عمود الحب فقط بل عمود كل شيء
لا أتخيل حب بلا اخلاص

الصــــدق
الصدق في القول والفعل والمشاعر
الكذب آفة كل حب
إذا صدقت معي فأنت تحبني
صدق مطلق حب مطلق
من الصدق أن تقول لمحبوبك " لا " إذا تطلب الأمر

الإيـــثار
أبرز أعراض الحب الإيثار
عندما تقدم رغبات غيرك على رغباتك تكون متيماً
التضحية من درجات الإيثار
الإيثار يعيد عدّاد الكره إلى الصفر
كلما زاد حبك زاد إيثارك وتضحيتك


الإحتـرام
ترك من نحب كما يحب غاية الحب
احترام شطحات المحبوب ونزواته فضيلة
حديثك لايعجبني ورأيك لايروق لي
ولكني أحبك فأحترم ماقلت
فرض قيود على المحبوب يقلل من احترامه

الوفـــاء
ديمومية الحب بالوفاء
التذكر والشوق والحرقة أعراض الوفاء
الوفاء بالوعود سر من أسرار الحب
من لايفي بوعوده لامعنى لحبه
القليل من الوفاء يجلب الكثير من المودة

الثقـــة
الأمان يأتي من الثقة المطلقة بالمحبوب
اهتزاز في الثقة اهتزاز لعرش الحب
عدم البحث عن تطمينات باستمرار علامة ثقة
انتزع ثقة محبوبك ولاتستجديها
الثقة بالمحبوب آية الإكتفاء به


الإنجــذاب
منبعه جمال الآخر أو رؤيته جميلاً وهو بادرة الحب
حافظ على جمال روحك ومظهرك تحافظ على محبوبك
مادمت منجذباً للمحبوب فلا معنى لشيء آخر
لايخلص ولايصدق ولايؤثر ولايحترم ولايفي ولايثق ولكنك تحبه
لأنك منجذب إليه
حب أعمى كما يقولون


وختاماً
سقوط عمود أو اثنين أو ثلاثة لايعني سقوط العرش
ولكنه يضعف مقاومته للأزمات الخارجية العاتية
كذلك قوة عمود وصلابته قد تحمل عرش الحب
ربما تبقى مع شخص لأنه مخلص لك
أو صادق أو مؤثر أو وفي أو تحترمه أو تثق به
ولو لم تكن منجذباً إليه بما يكفي






تحياتى للجميع

مهندس حماده
avatar
المحمدى حامد
شخصيه هامه
شخصيه هامه

عدد الرسائل : 144
العمل/الترفيه : مهندس تبريد وتكييف والكترونيات
المزاج : رايق
تاريخ التسجيل : 09/08/2010

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف مصطفي في السبت 18 سبتمبر 2010, 06:38

مشكوووووووووووووووووور
avatar
مصطفي
زائر


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف m_hamada في السبت 18 سبتمبر 2010, 10:47

مصطفي كتب:
[center]مشكوووووووووووووووووور


شكراً على الموضوع الجميل هذا
وتحياتي لك يامصطفى وبكل الزوار الكرام
وها هي أعمدة الحب السبعة

1- الإخلاص
2- الصــــدق
3- الإيثـــــار
4- الإحـــترام
5- الوفــــــاء
6- الثقــــــــة
7- الإنجذاب



*** يمـــوت جســــدي ولــن تــرانــــي ***
*** فـإذا قـرأت رسـالتـي فلـن تنسـانـي ***
*** والـذكـرى تـدوم وكـل شـيء فـانـي ***
I love you I love you I love you
avatar
m_hamada
المشـرف العـام
المشـرف العـام

عدد الرسائل : 485
الموقع : مصري مقيم بالسعودية
العمل/الترفيه : الكمبيوتر والمحاسبة
المزاج : الحمد لله زي الفل
تاريخ التسجيل : 06/09/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.alboha.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

محافظة الشرقية

مُساهمة من طرف لؤلؤه في الثلاثاء 26 أكتوبر 2010, 21:10

كلام جميل جدا ولكن اين هو من واقعنا المؤلم الذي نعيشه حاليا
avatar
لؤلؤه
زائر


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف m_hamada في السبت 25 يونيو 2011, 14:14

يا لؤلؤة الشرقية
كل هذا موجود في داخلنا وشعورنا
ولا تقولي على الواقع مؤلم ، ولكن واقعنا الذي نعيشه ، به الفرح والسرور وبه الألم والبكاء
إن لم يوجد الفرح ما كان وجد الألم

كل ألم موجود حليا آخره يكون فرح إنشاء الله
وهذه الأعمدة السبعة للحب ، موجودة في واقعنا هذا ومش هتلاقيها غير في الشخص الذي يرافقك حياتك ، الباقي من عمرك وهو شريك حاتك هو الذي يحبك بإخلاص ويحترمك ، وهتلاقي فيه هذه المواصفات السبعة للحب ، وهتنسي أصحابك الغاليين .

وبكره تشوفي ، على رأي المثل ( من لقى أحبابه نسي أصحابه )

تحياتي إليكي بحياة جميلة وموفقة


عدل سابقا من قبل m_mhmdy في الإثنين 27 يونيو 2011, 00:23 عدل 1 مرات



*** يمـــوت جســــدي ولــن تــرانــــي ***
*** فـإذا قـرأت رسـالتـي فلـن تنسـانـي ***
*** والـذكـرى تـدوم وكـل شـيء فـانـي ***
I love you I love you I love you
avatar
m_hamada
المشـرف العـام
المشـرف العـام

عدد الرسائل : 485
الموقع : مصري مقيم بالسعودية
العمل/الترفيه : الكمبيوتر والمحاسبة
المزاج : الحمد لله زي الفل
تاريخ التسجيل : 06/09/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.alboha.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف the angel في الأحد 26 يونيو 2011, 20:36

كلام جميل
لكن نادرا مايوجد في الواقع بس موجود
هذه العناصر لا تتوافر الا مع الحب الحقيقي
ولكن كالعاده نادرا مايصادف الانسان الحب الحقيقي فهو لايأتي الا مره واحده ف الحياه
وعلي المرء ان يحافظ عليه وذلك بالالتزام بأعمده الحب


عدل سابقا من قبل the angel في الأحد 26 يونيو 2011, 20:48 عدل 1 مرات
avatar
the angel
مراقب عام 100%
مراقب عام 100%

عدد الرسائل : 136
العمل/الترفيه : ليسانس اداب قسم لغه انجليزيه & حاصله علي دبلومه عامه في كليه التربيه
تاريخ التسجيل : 25/04/2011

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف the angel في الأحد 26 يونيو 2011, 20:46

بصي يالؤلؤه الواقع مش كله وحش
والناس كلها مش وحشه زي مافي الوحش فيه الحلو والمخلص
بس ياريت مش تنخدعي بالمظاهر الكذابه
وانشاء الله هتقتنعي بالكلام دا لما تقابلي الشخص المناسب ليكي
واللي هتلاقي فيه كل المواصفات دي باذن الله
وبلاش نظره التشاؤم دي
ok ياقمر
وربنا يوفقك

avatar
the angel
مراقب عام 100%
مراقب عام 100%

عدد الرسائل : 136
العمل/الترفيه : ليسانس اداب قسم لغه انجليزيه & حاصله علي دبلومه عامه في كليه التربيه
تاريخ التسجيل : 25/04/2011

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف m_hamada في الإثنين 27 يونيو 2011, 00:29

يا the angel
الأخت لؤلؤة ليست بتاع مظاهر ولكنها عايشة الواقع ، ولكن كلامها دليل على الواقع اللي عايشاه ومن الإكتئاب اللي شيفاه من الناس اللي حواليها وليست ( خدعة من الحبيب )

لؤلؤة الشرقية دي أنا عارف شخصيتها كويس جداً
اللي إيده في الماء مش زي اللي إيده في النار

وربنا يسعدك انتي وهيه



*** يمـــوت جســــدي ولــن تــرانــــي ***
*** فـإذا قـرأت رسـالتـي فلـن تنسـانـي ***
*** والـذكـرى تـدوم وكـل شـيء فـانـي ***
I love you I love you I love you
avatar
m_hamada
المشـرف العـام
المشـرف العـام

عدد الرسائل : 485
الموقع : مصري مقيم بالسعودية
العمل/الترفيه : الكمبيوتر والمحاسبة
المزاج : الحمد لله زي الفل
تاريخ التسجيل : 06/09/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.alboha.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف the angel في الإثنين 27 يونيو 2011, 18:37

انا مش كنت فاهمه الموضوع كدا
وشكرا علي التوضيح
ساعات المعامله الوحشه من الاصدقاء او الاقارب اللي المفروض انهم يحبوك ويعاملوك كويس بتبقي اصعب وبيخلي الواحد يفقد الثقه في اي حد بس الواحد مش هيفضل طول عمره مركز علي الحاجات دي ويفضل مخنوق
ماهو لو عمل كدا اكيد مش هيعرف يتعامل كويس مع الناس اللي بيحبوه ومش هيعرف يعيش حياته كويس انا عارفه انها حاجه صعبه قوي وهتاخد وقت كبييييييييييييير علي مالواحد يتعود علي كدا وهتفضل سايبه اثرخصوصا مع الاقارب
وياتري انا فهمت الموضوع صح والا فهمته غلط تاني


عدل سابقا من قبل the angel في الجمعة 01 يوليو 2011, 15:00 عدل 1 مرات
avatar
the angel
مراقب عام 100%
مراقب عام 100%

عدد الرسائل : 136
العمل/الترفيه : ليسانس اداب قسم لغه انجليزيه & حاصله علي دبلومه عامه في كليه التربيه
تاريخ التسجيل : 25/04/2011

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف m_hamada في الثلاثاء 28 يونيو 2011, 02:14

the angel كتب:انا مش كنت فاهمه الموضوع كدا
وشكرا علي التوضيح
ساعات المعامله الوحشه من الاصدقاء او الاقارب اللي المفروض انهم يحبوك ويعاملوك كويس بتبقي اصعب وبيخلي الواحد يفقد الثقه في اي حد بس الواحد مش هيفضل طول عمره مركز علي الحاجات دي ويفضل مخنوق
ماهو لو عمل كدا اكيد مش هيعرف يتعامل كويس مع الناس اللي بيحبوه ومش هيعرف يعيش حياته كويس انا عارفه انها حاجه صعبه قوي وهتاخد وقت كبييييييييييييير علي مالواحد يتعود علي كدا وهتفضل سايبه اثرخصوصا مع الاقارب

ردك حلو ، وكلامك جميييييل
لحد كده كويس ( المعاملة الحسنة مع الآخرين بحسن نيه ، تخلق محاملة سيئة منهم ) لإساءة الظن منهم
ولكن ( القلب الطيب عمره ما يتغير )
وهيه قلبها ابيض
بس كده

وهيه لو موجودة هترد على الموضوع برد مقنع جداً جداً

مع تحياتي




*** يمـــوت جســــدي ولــن تــرانــــي ***
*** فـإذا قـرأت رسـالتـي فلـن تنسـانـي ***
*** والـذكـرى تـدوم وكـل شـيء فـانـي ***
I love you I love you I love you
avatar
m_hamada
المشـرف العـام
المشـرف العـام

عدد الرسائل : 485
الموقع : مصري مقيم بالسعودية
العمل/الترفيه : الكمبيوتر والمحاسبة
المزاج : الحمد لله زي الفل
تاريخ التسجيل : 06/09/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.alboha.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف the angel في الثلاثاء 28 يونيو 2011, 14:56

فعلا ساعات المعامله الحسنه وطيبه القلب اللي زياده عن اللزوم
بتخلي الناس تفهم الواحد غلط
ممكن يكون الواحد بيتكلم وبيتصرف بطبيعته
ولكن للاسف يتفهم غلط
ودي اصعب حاجه
وساعات الواحد ممكن يعمل حاجه خير او يقدم نصيحه من منطلق انه خايف علي الشخص اللي قدامه
وبرده للاسف يطلع الشخص دا مايستحقش النصيحه
ويفهمك غلط ويطلع يقول عنك كلام مش لطيف ويحاول يوقعك في مشاكل
وخصوصا لما يحصل كدا من واحده انت بتعتبرها اختك وبتنصحها لانك بجد خايف عليها
ومش بتنصحها من فراغ وبتكون متاكد ان حاجه وحشه ممكن تحصل لها
وانت خايف عليها
بس هنعمل ايه هيا طيبه قلب الواحد اللي مودياه في داهيه
avatar
the angel
مراقب عام 100%
مراقب عام 100%

عدد الرسائل : 136
العمل/الترفيه : ليسانس اداب قسم لغه انجليزيه & حاصله علي دبلومه عامه في كليه التربيه
تاريخ التسجيل : 25/04/2011

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اعمدة الحب السبعه

مُساهمة من طرف samy_mhmdy في الثلاثاء 13 ديسمبر 2011, 14:49

يا ترى يا the angel
الأعمده السبعه دي كلها بناها إكتمل بالنسبة ليكي ولا لسه في ناس وحشه مانعة الأعمده من الإكتمال ؟؟؟







تحياتى لكم: سامي المحمدى فرج
avatar
samy_mhmdy
المدير العام
المدير العام

عدد الرسائل : 283
الموقع : البوها
العمل/الترفيه : المحاسبه والكمبيوتر
المزاج : الحمد لله زي الفل
تاريخ التسجيل : 30/08/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://alboha.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى